Anmeldelse – Bloodborne

Vi tør godt sige, at Bloodborne er Sonys pt. største eksklusive titel, der for alvor viser, hvad PS4 kan, og hvorfor du bør eje en. For sjældent har jeg haft så svært ved at skrive en anmeldelse, da det er yderst kompliceret at skrive med armene i vejret, i ren ekstase over From Softwares geniale måde at skræddersy et spil på.

Men hvad er det, From Software gør rigtigt, og er det noget for alle? Ingen tvivl om, at dette spiludviklerfirma arbejder i hardcore-spilgenren, hvilket Demon Souls og Dark Souls 1-2 er et klart bevis på, men jeg vil alligevel vove at påstå, at de fleste kan være med.

Du skal dog stadig forvente en tålmodighedstest af den slemme grad, men gameplayet og den kriblende fornemmelse, som atmosfæren i spillet giver, vil få dig til at vende tilbage igen og igen, trods de mange ”You Died”-skærmbilleder du skulle få smidt i hovedet.

En miraklernes by blev til uhyggens by
Hele misæren tager affære i et ældgammelt fiktivt feudalt samfund, hvor kirken havde høj status, og bønderne levede af deres afgrøder. Byen, du befinder dig i, hedder Yharnam og var i fordums tid kendt for at huse et såkaldt ”panacea” – en kur mod alle sygdomme. Mange valfartede til byen for at finde en kur imod deres lidelser, ligeså vel som ”Hunters”, hvilket er, hvor du kommer ind i billedet.

Da du kommer til byen, finder man ret hurtigt ud af, at der er noget helt galt, for byen er blevet ramt af en epidemi, der gør de ellers fredelige indbyggere til glubske bæster. Herefter går jagten så ellers ind på disse monstre, i en verden hvor du er alt andet end ønsket, og hvor din chance for overlevelse afgøres på dine reaktionsevner og din timing.

Et større fokus på timing
Bloodborne har kastet ”Souls”-navnet fra sig, hvilket har fået nogle betydninger for blandt andet gameplayet, men også på en del andre punkter. Det skinner dog stadigvæk tydeligt igennem, at dette er en From Software-titel, hvilket bestemt ikke gør noget!

Den største ændring i spillet er tilgangen til kampene. Hvor man før var vant til at rende rundt med skjold og sværd, har man nu pludselig et våben, der kan befinde sig i to stadier samt et skydevåben. Våbnet kan enten være hurtigt med kort rækkevidde eller kunne ramme inden for en større radius med større kraft, men med tungere bevægelser. Hvornår man skal bruge hvad, er op til en selv at afgøre, så måden, man spiller på, vil hele tiden ændre sig i takt med, at spillet udfolder sig.

At du ikke længere har nogen former for beskyttelse, betyder også, at du ikke længere kan holde dig gemt bag en metalplade, men i stedet skal undvige eller time dine angreb, så du laver et effektivt counter-attack. Counter-attacks kan få en altafgørende indvirkning på, om du overlever eller ej. Et perfekt timet modangreb udføres, når en fjende ligger an til et kraftfuldt slag, og du så afbryder det med et skud lige inden. Lykkedes det, vil fjenden blive slået kortvarigt ud, og du kan udføre et angreb, der sender fjenden til tælling eller et godt stykke ned i energi.

Blod, blod og masser af blod
Samtidig vil spillet så straffe dig, hvis din timing eller dit fokus ryger, for så vil du hurtigt se din energi forsvinde, hvis du febrilsk forsøger at banke din vej tilbage, imens fjenden angriber. Her er så endnu et tvist, for skulle du blive ramt, så kan du generhverve noget af det tabte, ved at sende en bølge af slag af sted på monstret og derved ikke have mistet noget energi i det hele taget. Det ligger op til en mere aggressiv spillestil, hvilket kan være en hårfin balance at mestre, men det er et virkelig fedt tiltag, som giver en masse fart over kampene.

Man har dog ikke ret lang tid til at vinde det tilbage, og i de fleste situationer vil du se dig nødsaget til at bruge en ”blood vial” eller to for at komme tilbage i kampen. Blod er, som du nok kan høre på titlen, et af kerneelementerne i spillet. Du har ikke længere ”estus flasks”, som bliver genopfyldt når du dør, men skal i stedet samle disse blood vials op fra de monstre, du dræber. Til at starte med bliver de generøst delt ud, men efterhånden som du kommer længere ind i spillet, bliver der længere og længere imellem dem.

Det betyder også, at du i visse situationer kan blive nødt til at rejse tilbage til et tidligere område for at farme blod, så du kan genoptage en kamp mod eksempelvis en svær boss. Ligesådan er det for dine patroner til din riffel. Disse hænger nemlig heller ikke på træerne og må også farmes eller købes for ”blood echoes” i ”Hunters dream”, der er bindeleddet imellem de oplåste områder.

Et atmosfære, der sætter en skræk i livet på dig
Områderne varier utrolig meget i udformning, kompleksitet, størrelse og udseende. Som i de forrige spil er det altid varsomme skridt, man tager sig, for man ved aldrig, hvad der lurer rundt om hjørnet. Samtidig er atmosfæren bare så tyk af uhygge, at man rent faktisk vil hoppe op af sofaen til tider, når man pludselig bliver angrebet bagfra.

Man kan aldrig rigtig føle sig sikker på Bloodborne, for selv, når man er ved at føle, man har godt styr på det, så bliver man overrumplet af en ny slags fjende eller af et angreb, man ikke havde set dem udføre før. Der er virkelig en bred vifte af fjender i spillet, og det er imponerende, det arbejde der er lagt i at gøre dem alsidige.

Det samme gælder for udformningen af banedesignet, der huser masser af små stikveje til gemte skatte, genveje til at låse op for en kortere rute og fælder, der på et godt ord tager fusen på dig. Krydret med en virkelig imponerende billedside, og en orkestral underlægningsmusik til at sprede uhyggen, så har du her opskriften på at blive suget godt og grundigt ind i et spil.

Bloddryppende godt!
Bloodborne opfylder alle kriterier til et succesfuldt spil. Det holder dig fanget med sin gribende atmosfære, det har en tilpas høj sværhedsgrad og en dertil passet belønningsgrad, en stærk visuel billedside og et gameplay, der konstant udvikler sig. Man kan ikke andet end at forelske sig i spillet, der med garanti vil fange fans af action-adventure-spil og sågar nytilkomne, da fokus på RPG-elementer ikke længere fylder lige så meget. Med andre ord – hvorfor sidder du stadig og læser her? Kom i gang med at spille spillet og lad dig ellers forføre af det bloddryppende eventyr, der venter på dig.

Levetid: 10/10
Grafik: 9/10
Gameplay: 10/10
Lyd: 9/10
Samlet score: 10/10

Vi glæder os: Over From Softwares evne til at fange spillere, prygle én indtil smertegrænsen og derefter belønne én med en virkelig lækker spiloplevelse.

Vi keder os: Aldrig. Det er simpelthen umuligt.

Vi kunne godt tænke os: At From Software udgav et nyt spil hvert år!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *