Review PSVR: EVE: Valkyrie
Vi genbeøsger spil til PSVR den kommende tid. Et af dem vi kan love stadig holder (også i pris kan man sige) er denne rum-oplevelse. EVE: Valkyrie. Et rumspil i FPS, der som udgangspunkt gemte på nogle flotte (og heftige) flyve-oplevelser i rummet og er en fed oplevelse i PSVR.
EVE er basalt set et shooterspil i rummet. Som du måske har læst, så blev det meget vel modtaget, da Oculus Rift blev lanceret, og vi har af samme årsag også glædet os en del til at få et kig på versionen til PS VR.
VR, Rumpirat, Crossplatform – EVE vil lidt af hvert
Spillet starter op med at modtage brugeren, som var det første gang, headsettet er på. Man er lidt omtåget og skal lige finde ud af, hvad der er op og ned. Modsat virkelighedens verden med Headsettet på pandebrasken, så opdager du ret tidligt i din spiloplevelse at. . . du er død. Det er din hukommelse, der sekunder inden du blev skudt ned i en storkamp i midten af ingenting i rummet, er blevet downloadet. Derfor kan den nu overføres igen og igen, når du plaffes ud af kampen (og det kommer du nok til, for det her spil kræver lige lidt tilvænning).
Så du er en slags klonet rumpilot, der kaster dig ud i en række online-kampe på hold med andre PS VR-spillere, eller måske også med nogle som har mere træning, via Oculus Rift, da EVE er den første cross platform-titel på VR-markedet. Du hænger ud med Valkyrie, som er en slags rum-pirater, som har én funktion – at vinde over fjenden, bjærge værdier og AI til eget brug. Der er måske nok ikke den store historiefortælling gemt i spillet, men lidt bliver du dog involveret.
Prepare for takeoff. . .
Det er svært at beskrive første tur ud af landingsplatformen på det store rumskib. Jeg tænker lidt tilbage på den storslående grafiske oplevelse, “rumvandring” gav i EA’s første udgave af Dead Space. Men det kommer end ikke tæt på. VR-headsettet udfordrer med det samme dine øjne og indre øre, når du i hurtige manøvrer har lavet et dobbelt loop, med 2½ skrue. Jo tak, jeg synker lige en gang, og så er vi klar.
I rummet er ingenting op og ned
Det er faktisk ikke, fordi jeg oplevede at blive dårlig eller rundtosset. Du vil hutigt opleve, at der ikke rigtig er et fokuspunkt altid – der er ikke rigtig en endegyldig ”op og ned” for rumskibet.
Du skal med andre ord nok lige give spillet en halv times tid, hvor du forsigtigt vænner dig til styringen og den totale frihed til at orientere dig ude i intetheden af rummet. Det er vildt fedt, og det er sådan her at disse spil burde opleves. Udviklerne har ramt en rigtig god svæve-, og flyveoplevelse i PS VR. Læg dertil nogle heftige kampe midt mellem meteorer og store rumskibe, kombineret med en rigtig god styring, der let giver dig mulighed for at lave fede manøvrer.
Grafisk så er det her en herlig oplevelse at få helt ind på nethinden. Masser af farver, eksplosioner, og “baneopbygningen” er varieret – i den grad at der kan skabes variation i rummet. Det hele afvikles i en lækker opløsning, og jeg oplever ikke udfordringer med slowdown eller andet, selvom skærmen til tider er godt proppet med action. Måske vi her kan være glade for erfaringerne fra Oculus?
Lydeffekterne placerer dig med hørebøfferne godt forankret over ørene lige midt i kampene hele tiden. De trækker dig helt ind i cockpittet af dit rumskib og understøtter spiloplevelsen.
Netop dit cockpit er veludført. Det kræver lidt ekstra tid på træningsbanen at vænne sig til, at man nu kigger rundt og ikke bare flytter øjnene på fladskærmen for at se radaren og de øvrige menuer mv.
Som et godt skydespil kan du naturligvis vælge hvilken strategi, du vil blæse ind i kampene med. Der er tre klasser af rumskibe, som naturligvis kan udbygges, såvel som din “klon” kan udbygges. Der er puttet alt fra heftige Gatlings, til hyperdrives, ECM osv. ind i EVE: Valkyrie – samt en “medic”-klasse, der kan hjælpe med skjold, genopfyldning af liv mv. I bør mindst være én af disse på holdet – specielt hvis fjenderne bare er en smule øvede.
Udviklerne har samtidig formået at give tilpas variation i styringen af de forskellige rumskibe, så der gemmer sig også lidt god gameplay i at blive rigtig god i sin klasse, da de enkelte rumskibe har fordele ift. de andre.
For fans af online multiplayer
Det er måske lidt sent i en anmeldelse at sige dette: Men hvis du ikke er til multiplayer, så er EVE: Valkyrie nok ikke dig. De meget få singleplayer-missioner og træningsbaner, som spillet byder på, er på ingen måde nok til at udgøre det som et stand-alone. Det er multiplayer-delen, som helt klart bærer spillet.
Til gengæld så venter der dig en helt fantastisk oplevelse, når du ligger i en gruppe med 7 holdkammerater og kæmper løs midt ude i ingenting med to fjender på nakken, og du over skulderen ser din makker skyde den ene af dem, lave et hurtigt loop og udmanøvrere den sidste og rende med sejren. Du skal spille som et hold, du skal redde de andre, og du skal nyde den frihed, og de muligheder taktisk og gameplay-mæssigt, headsettet giver dig i spillet.
Endnu et spil, du bør tilføje dine VR-oplevelser
Jeg er imponeret over den frihed, jeg har med mit rumskib, de lækre detaljer som den grafiske oplevelse gemmer på, og den variation som spillet indbyder til, trods det “bare” er et shooter-spil i rummet. Jeg ved ikke, om jeg er specielt “søstærk”, eller om CCP har ramt noget unikt ved styringen, men det her fungerer, uden at du skal have en spand stående ved siden af dig – og det er en ret genial multiplayer-oplevelse, der venter dig i Virtual Reality fra PlayStation.
blockquote>Levetid: 8/10
Grafik: 8.5/10
Gameplay: 8/10
Lyd: 8.5/10
Samlet score: 8.5/10
Vi glæder os: Over en fed VR-oplevelse, som fungerer på hardwarens præmisser.
Vi keder os: En smule over, at der ikke blev smidt en håndfuld timers singleplayer-missioner ind.
Vi kunne godt tænke os: Mere historie, mere singleplayer, udover denne fede online-oplevelse i Valkyrie.
Anmelder: Thomas Frederiksen
Udvikler: CCP
Ude: Nu!
Genre: Shooter / VR