Anmeldelse – Journey

Vi har ventet længe på, at Journey skulle dukke op på PS4 og med god grund, for spillet tog os, med sin flotte grafik og medrivende minimalistiske historie, med storm tilbage i 2012 på PS3.

Journey er et spil, som, rammende nok, handler om det at rejse, særligt det med at rejse mod noget ukendt.

Spillet er ultra minimalistisk og man kan basalt set kun bevæge sig og hoppe, men dette er også rigeligt til at udforske den verden, man bliver præsenteret for, hvilket til at starte med er en glohed ørken, hvor det eneste pejlemærke er et lysende bjerg ude i horisonten, hvilket helt naturligt bliver det sted, man søger hen.

En utrolig rejse
Man finder vej hen til bjerget, ved at løse de forskellige udfordringer, som spillet stiller en over for – Dette involverer typisk at hoppe og semi-flyve og på den måde komme videre i spillet.
En af kernegameplayelementerne er et halstørklæde, som ens figur har på, for det er kun når dette er ”ladet op” at det kan lade sig gøre at hoppe, og jo længere et halstørklæde, jo længere kan man hoppe og derved næsten flyve. Når halstørklædet er tomt, er man strandet på jorden.

Det lyder simpelt og det er det også, men i samspil med forskellige væsener man møder og kløgtigt leveldesign, giver det et rigtig solidt gameplay.

Under ens rejser møder man også periodisk andre rejsende, altså andre spillere, men da spillet ikke har hverken chat eller voice, kan man kun kommunikere via bevægelse og musikalske toner, som ens figur lukker ud. Dette giver en finurlig oplevelse, men det er utrolig virkningsfuldt og det er svært ikke at blive glad, når man løser spillets udfordringer sammen med en anden.

Spillet starter let og ubekymret, men bliver hurtigt farligere og farligere, hvordan vil vi dog ikke afsløre her, men vi bliver stadig en smule imponeret over, hvordan det lykkedes spillet at fremkalde følelsen af frygt, sorg og tab, med utrolig simple virkemidler.

En mere utrolig rejse på PS4
Vi har nu fået lov til at opleve Journey på PS4 og endda har alle ejere af spillet på PS3 også fået lov til at hente det kvit og frit.

Spillet er blevet flottere, men er dog ikke lige så imponerende på PS4, når man måler det op imod hvad vi ellers har set, som det var, da det udkom til PS3. Grafikken understøtter dog stadig oplevelsen og Journey er stadig helt klart rejsen værd, også selvom du har oplevet det hele før.

Konklusion

I sin tid scorede Journey et solidt 9/10, hvor levetiden primært trak ned og den vurdering holder stadig, for spillet er en fantastisk, om end alt for kort, rejse gennem et univers, hvor du til dels selv er med til at tolke historien og finde ud af, hvad der forgår og det er, den dag i dag, stadig en formel, som virker efter hensigten.

Vi har nydt at at tage ud på en farefuld oplevelsesrejse igen og vi håber at du vil gøre det samme.

Levetid: 5/10
Grafik: 8/10
Gameplay: 9/10
Lyd: 9/10
Samlet score: 9/10

Vi glæder os: Over endnu engang at blive viklet ind i et univers, hvor historien via minimalisme rammer lige i føleren.

Vi keder os: Ikke på noget tidspunkt. Andet end når spillet er ovre, hvilket det alt for hurtigt er.

Vi kunne godt tænke os: At thatgamecompany gad lave flere spil lige nu.

Anmelder: Henrik Jacobsen
Venligst udlånt af: Nordisk Film Interactive
Udvikler: thatgamecompany
Ude: Nu!
Antal spillere: 1 -2
Coop: Ja (på en måde)
Multiplayer: Nej
Genre: Kunst

Henrik Jacobsen

Henrik dækker events, og står for at passe og pleje vores sociale medier. De spil, der trækker mest er dem med en dyb historie og så lige den årlige tur forbi Acti-blizz' FPS i Call of Duty-serien.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *