Review-Hardware: PlayStation Virtual Reality

Vi har kigget nærmere på PlayStation VR i en god uges tid. Mens vi er ved at få gode erfaringer med spillene og de øvrige oplevelser, så skal hardwaren naturligvis også beskrives og anmeldes.

Jeg skynder mig at sige, at jeg er blandt målgruppen, som Sony sigter efter. Jeg spiller ikke på PC, men har siden Philips ColecoVision og Atari-tiden været en konsol-gamer. Plugin and play – ingen opdateringer, løbende udskiftninger af motorrummet på en PC. Når der skiftes, så er det en hel konsol af gangen.
Jeg vil derfor meget nødtørftigt sammenligne med HTC Vive. Mest af alt fordi jeg mangler konkret viden. Det er kun vennekredsens erfaringer, jeg kan trække på. Men også fordi det i min bog er to ret forskellige produkter, målrettet forskellige målgrupper, lanceret til to ret forskellige prisniveauer. Dit PS VR kan du med Move og kamera lande for omkring 4.500 kr. HTC Vive er pt. omkring 7.300 kr. og en optimeret PC.

PS VR

PlayStation VR og Sony brobyggere for VR-bølgen?
Mere vigtigt så ser jeg Sony som en producent, der tager et vigtigt ansvar på sig over for VR-muligheden. De lancerer og markedsfører en ny teknologi til en i forvejen ret populær konsol. De bruger krudt på at tjene penge naturligvis, men også at skabe et meget brugervenligt produkt, der lander lige i skødet på hr. og fru forbruger, uden det kræver den vilde teknologiske viden eller indsigt. Sat på spidsen, så gør de lidt for VR, hvad PS2 gjorde for DVD-formatet.

Hvordan er hardwaren så?
Jeg er ret vild med designet alene. Det, som var superfedt, var så at tage det på første gang og opleve, hvor let det var at tilpasse hvor god vægtfordeling og komfort, der var, og hvor lidt jeg egentlig bemærker at sidde med det på, når jeg bliver opslugt af at undslippe et blodigt sav-skær i Until Dawn: Rush of Blood. Headsettet er en smule plasticagtigt i materialet, men det er gjort på en måde, som stadig emmer af høj kvalitet. Jeg ville nok ikke lade nevøen på 8 år rende ind i VR-verdenen, eller lade ham bære rundt på det. Men det ville jeg nu heller ikke med så mange andre dyre ting, så det giver sig selv.

Det tog ingen tid at klare opsætningen sammen med det påkrævede PlayStation kamera og to Move-controllere (som egentlig ikke er påkrævet i alle spil – men du bør have dem). Jeg oplevede i de første spil en rigtig fed sammenhæng mellem mine bevægelser, både siddende i sofa og lænestol, eller hvis jeg rejste mig op. Move-controllerne mistede indimellem en ordentlig kontakt til kameraet, men hvis du under opsætningen begrænser bredden af spilrummet en smule, når der skal angives, hvor langt armene skal kunne registreres til begge sider, så fungerer det ganske fint.

PSVR_samlet

Der er en smule ”slør” på skærmen – ikke at det hakker, men som en slags “film” over skærmen. Det har jeg ladet mig fortælle fra flere, at HTC Vive også har. Det er mest af alt noget, jeg lagde mærke til indledningsvist, men som hurtigt er gledet i baggrunden til fordel for spiloplevelserne. Headsettet er desuden testet med briller på. Også her er den meget brugervenlige tilpasning af headsettet rigtig god. Du kan desuden læse mere om indstillinger i vores nyhed om dette. 3D lyden understøtter spiloplevelsen, uanset om jeg smider et par store hørebøffer på, eller bruger de ganske udemærkede in-ear som medfølger i kassen.

Bliver man søsyg?
Der har allerede været ”kritik” eller flere anmeldelser af, at Drive Club og RIGS er værst og har givet mange urolig mave og problemer med det indre vaterpas. Lige med undtagelse af en dobbelt piruette, jeg fik lavet i RIGS på testbanen, som gjorde mine øjne en smule rundt på gulvet, så må jeg indrømme, at jeg ikke har oplevet hverken at blive dårlig, eller endda blot en smule utilpas. Nu vel, verden er lidt lys og kræver lidt tilvænning, når jeg har siddet med headsettet på et par timer. Men det er forventeligt, vil jeg sige.

Hajer i PS VR

Er alle spillene helt fænomenale eller dårlige?
Nu anmelder jeg jo hardwaren her, så du må læse anmeldelserne af spillene og de ikke-gaming oplevelser, der venter i VR-headsettet. Men nej, alt er ikke fænomenalt, men slet heller ikke dårlige. Der er oplevelser, der mildest talt har skræmt sokkerne af mig og har givet aha-oplevelser af, hvad VR kan præstere nu, og idé om hvad det kan i fremtiden. Der er da også enkelte spiloplevelser, som man kunne være foruden. Men sådan er det med launch af hardware: Der er altid noget at pege fingre af. Jeg vil dog skynde mig at pointere, at selvom Drive Club ikke afvikles lige så flot som deres trailere og presseomtale forud for udgivelse, så morer jeg mig kosteligt i de fede biler og udfordrende baner. Men nok om spil (altså lige bortset fra at som indkøbsliste skal der stå Here They Lie, Until Dawn: Rush of Blood, VR Worlds, RIGS, Bound, Rez på m.fl.).

Er alt så i Virtual Reality nu?
Som vi også skrev i vores ultrakorte anmeldelse på Facebook, så skal alt ikke opleves i VR, bare fordi man kan. Sony har med deres Cinematic-mode givet mulighed for, at du faktisk både kan (og bør) opleve film og spil på et lærred svarende til ca. 213” omregnet til, hvis du sad almindeligt i stuen uden VR på hovedet. Det fungerer i forskellig grad, men generelt en fed feature som tages imod med glæde. Det behøver dog ikke at betyde, at du bør vurdere din oplevelse på baggrund af dette, for det er ikke just det, som VR er tiltænkt eller helt designet til at give som sin kerneydelse.

PS VR

Jeg mener det her er en teknologisk, budgetvenlig (trods alt) genistreg fra Sony
Jeg har efterhånden hørt og læst en del anmeldelser på nettet og fra kollegaer. Det svinger meget fra ”det er jo ikke HTC Vive” til ”Sony har begået en genistreg”. Jeg er med på, at din PC kan levere et endnu federe resultat sikkert. Men din PlayStation kommer uden tvivl til at levere en række spil, som du ikke bør være foruden i den kommende, nye VR-verden. Jeg er helt klart med på ”Sony har begået en genistreg”-vognen. Hvis vi trækker enkelte kalibreringsfejl fra som værende fejl 40 og naturlige begrænsninger i, at noget af hardwaren (Move) har en del år på bagen, så fungerer teknologien rigtig godt.

Der er måske et par enkelte forhold, som jeg regner med, at Sony kigger på fremadrettet, men som ikke er tilstrækkelig store til at trække nævneværdigt ned. HDR-understøttelse via den lille processor-unit er ikke muligt. Så der er lidt kabel-leg, hvis du pludselig ønsker at afvikle i HDR, efter du har spillet VR. Ledningen til headsettet har en dejlig længde og er ført ind i headsettet på en god måde – men der mangler noget så banalt som en ”skjorteklips” til, når man står op. Sony bør stille nogle krav til opløsningen, der afvikles med i headsettet. Gratis-tjenesten Litlestr er med Discovery VR, Nat Geo VR m.fl. afviklet i en horribel kvalitet, så man ryster på hovedet.

PlayStation Virtual Reality (PS VR) er dét, jeg har ventet på i +30 gamer-år. Kunne det have været meget mere? Måske. Men det er et kvantespring i mulig indlevelse og sparker bolden over på udviklernes bane og stiller krav til at udvikle spil, der kan understøtte denne indlevelse og generelle spiloplevelse, kombineret med mulighed for helt nyt gameplay. Jeg er meget forhåbningsfuld omkring, hvad 2017 byder på af VR-spil – og jeg vil allerede nu anbefale dig, at det her skal ind under juletræet, enten fra konen, kæresten, forældrene, familien – eller bare med et gavemærke, hvor der står ”fra mig, til mig”, og så kan du lige så godt straffe opsparingen allerede nu og komme med på first mover-vognen.

Samlet score: 9/10

Vi glæder os: over at VR endelig er landet.

Vi keder os: fordi det nok tager tid at få tænkt VR ind i innovative nye titler.

Vi kunne godt tænke os: Mere VR! Meget mere VR som er skabt til at være VR

Anmelder: Thomas Frederiksen
Udvikler: Sony
Ude: 13. oktober
Genre: Virtual Reality

Thomas Frederiksen

Thomas er redaktør og lokal mester i Singstar. I sin fritid glæder han sig til PlayStation VR.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *