Review: Hitman S01E02 – Sapienza

Vi er taget med 47 til Sapienza i Italien for at udføre endnu et elegang snigmord, og fortæller dig om io kan holde dampen oppe i Hitman episode 2.

Jeg var fuldstændig solgt, da jeg prøvede den første episode af det nye Hitman og jeg har i den grad glædet mig til at prøve næste kapitel i spillet.

Hitman episode 2: Sapienza review

I denne episode tager vi til en afslappet og solbeskinnet by, Sapienza, som ligger i Italien, men målet er ikke at holde ferie, det er derimod at myrde to forskere og stoppe en genetisk baseret super-virus, som kan målrettes med specifikke personer, hvilket jo er en ret stor trussel, når man tjener sine penge på selektivt at myrde mennesker.

Slap af. Du er jo på ferie.
Stemningen i Sapienza må i den grad siges at være afslappet, når selv 47 smider jakkesættet, til fordel for en kortærmet skjorte og det har virkelig lykkedes io at skabe en afslappet feriestemning, hvor alle npc’er tager det hele med ophøjet ro og hvor du kan høre bølgernes brus og fuglenes kvidren og i det hele taget bare får virkelig svært ved ikke at gå i ferie-mode.

Oplevelsen bliver selvfølgelig komplet af en lydside, som er inspireret af 60’ernes og 70’ernes detektiv- og spionfilm, hvilket passer perfekt til den solbeskinnede lokation og perfekt til at man jo nok er det tætteste, man kommer på at være James Bond, bare, du ved, som lejemorder.

Hitman episode 2: Sapienza review

Grafikken er, ganske ligesom i Paris, rigtig flot. Områderne er detaljerede og der er rig afveksling, da man oplever både byen komplet med små butikker (som man kan gå ind i), sidegader, kirke, lighus, ruiner og selvfølgelig målets store villa, som byder på små mørke lukkede rum og et ret stort underjordisk laboratorium.

Alt i alt føles Sapienza større end Paris, fordi man her færdes flere forskellige steder og ikke kun i en enkelt bygning og særligt den store afveksling i banen, både grafisk, lydmæssigt og stemningsmæssigt, er en sand fryd.

Men du skal også arbejde lidt
Nu kan det hele jo ikke være ferie og der skal da også en del planlægning til, for at udføre de to mord og for at få destrueret viraen.

Kortet er, som nævnt, kæmpe stort i denne omgang og det føles som om der er endnu flere måder, hvorpå man kan angribe målet og at der er endnu større frihed, til at kombinere de muligheder, som spillet giver en.

Den primære del af missionen går på at infiltrere målets villa og her kan du vælge alt fra at forklæde dig og gå ind ad hoveddøren, til at finde et af flere kloakrør langs stranden, eller en af de andre skjulte indgange og snige dig ind. Der er selvfølgelig også et utal af forskellige forklædninger, hvis du blot ved, hvor du skal lede og særligt bodyguard-kostumet, som giver næsten ubegrænset adgang, er svært at finde, men klart turen værd. Når du finder det, så ved du hvorfor.

Hitman episode 2: Sapienza review

Når du så har infiltreret huset, skal du finde på en måde, hvorpå du kan eliminere de to mål og og viraen, hvilket kræver god planlægning.

Mulighederne rangerer fra de mere seriøst og til de decideret fjollede og det kræver sin (hit)mand at komme igennem alle banens udfordringer, men hvis man holder øjne og ører åbne, og bruger lidt tid på at overhøre samtaler i spillet, og gransker banens “Challenges”, så får man en stor del af mulighederne serveret.

Det går stille og roligt
Ganske lige som i Paris, så er tempoet i spillet rigtig langsomt og man skal være indstillet på at bruge en smule tid på, at gøre sig klar over mulighederne i banen og på at planlægge både mordene og på at finde en måde, hvorpå man kan ødelægge viraen.

Når man har klaret den primære mission på et utal af måder er der selvfølgelig eskalationskontrakter, spiller-skabte kontrakter og elusive targets, samt Sarajevo Six-missionen, som du kan fornøje dig med og jeg har allrede nu kastet flere timer i Hitman, med kun to ud af fem episoder udgivet, end lang de fleste andre spil jeg spiller, hvilket siger lidt om hvor godt io-interactive egentlig har gjort det.

Hitman episode 2: Sapienza review

Konklusion

Sapienza leverer mere af det, jeg godt kunne lide i den første episode og selv loadetiderne er blevet minimeret lidt, på trods af at spillet stadig ikke loader undervejs, når man først er i gang, hvilket har hjulpet en del, når man kører escalation contracts, hvor man snildt genstarter 5 – 10 gange per niveau.

Der er stadig mere end rigeligt at se og gøre og tonsvis af forskellige små løjerlige easter eggs, og underlige samtaler, som man kan overhøre og Sapienza føles mindst lige så levende som Paris, selvom det er en helt anden type bane.

Hvis du ikke er hoppet på Hitman endnu, eller kun har købt intro-pakken, kan jeg kun på det varmeste anbefale spillet, det er klart det bedste spil i serien siden Codename 47.

Levetid: 10/10
Grafik: 10/10
Gameplay: 10/10
Lyd: 10/10
Samlet score: 10/10

Vi glæder os: Over endnu en episode, som udvider og underbygger den fede oplevelse vi fik i første episode.

Vi keder os: Pacingen er selvfølgelig lidt træg til at starte med, men det bygger til gengæld også spændingen op.

Vi kunne godt tænke os: Mere!

Anmelder: Henrik Jacobsen
Udvikler: io-interactive
Ude: Nu
Antal spillere: 1
Coop: Nej
Multiplayer: Nej
Genre: Hitmayn!

Henrik Jacobsen

Henrik dækker events, og står for at passe og pleje vores sociale medier. De spil, der trækker mest er dem med en dyb historie og så lige den årlige tur forbi Acti-blizz' FPS i Call of Duty-serien.

3 thoughts on “Review: Hitman S01E02 – Sapienza

  • 26. maj 2016 at 10:58
    Permalink

    Hvor er billederne fra? (platform) Satans det ser godt ud :O

    Reply
    • 26. maj 2016 at 11:00
      Permalink

      De er fra PS4 via “Share”, så de viser faktisk ikke engang den fulde kvalitet

      Reply
      • 26. maj 2016 at 19:11
        Permalink

        Tak for svaret. Imponerende!

        Reply

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *