Anmeldelse – FIFA 16

Som tilhænger af det danske landshold, kan det til tider være svært at se, hvordan fodbold skulle kunne betegnes som “The Beautiful Game”. Alligevel er det hvad FIFA 16 gerne vil portrættere i dette års udgave, som også har budt kvinderne ind på grønsværen.

Om det er derfor FIFA 16 fået førnævnte undertitel tør jeg ikke sige, men det er alligevel et spændende tiltag, der ikke bare er FIFA med kvinder, men som faktisk også føles helt anderledes i sin spilmekanik.

Kvinderne indtager fodboldkulissen

Det skyldes en stor indsats fra EA’s side, som har indkaldt en lang række af kvindefodboldens store stjerner, til at spille fodbold og lave forskellige manøvrer med motion-capture teknologi. Det giver en helt anden spiloplevelse, da kvinderne bevæger sig markant anderledes i forhold til mændene.

Måden de går ind til bolden på, deres boldbehandling og afslutninger virker tilpasset til kvindefodbolden, og man kan mærke at der generelt skal tænkes lidt mere over pasningsspillet, da de ikke altid har lige stort held med tæmningerne. Det er en rigtig fin tilføjelse, der desværre kun kan spilles i en VM-turnering eller i venskabskampe off- eller online med 12 forskellige nationale hold, hvor Danmark desværre er forbigået.

Ronaldo når han tager sig bedst ud!
Ronaldo når han tager sig bedst ud!

Lavere tempo giver mere taktisk spil

Mange har brokket sig over at FIFA-spillene i den seneste tid, har haft en for stor vægt på hurtighed. De hurtige spillere var ganske enkelt for gode, og gjorde at det smukke pasningsspil blev byttet ud til fordel for stikninger i dybden til de hurtige spillere. Det gjorde at kontraspillet var i lidt for høj kurs, hvilket fik kampene til at virke som et deja-vu af alle forrige spil.

Den tid er nu passé med FIFA 16, hvor tempoet er sat drastisk ned, og hurtige spillere bliver hentet når de f.eks. tager en spurt op af sidelinjen. Det betyder at man pludselig skal til at omlægge sin strategi, og gå klinisk til værks med præcise aflevering og foretage de rigtige løb uden bold.

FIFA 16

Stejlere indlæringskurve

Det kan mærkes at indlæringskurven er blevet væsentligt højere i dette års udgave. Afleveringer rammer ikke altid spilleren, hvis du ikke peger præcist i spillerens retning, og AI’en er blevet bedre til at komme forrest på bolden. Når en aflevering bliver lidt for sløv til en angriber, eller forsvarene ganske enkelt når at læse spillet inden, så opsnapper forsvaren bolden ved at tage et hurtigt ryk frem ind foran din spiller.

Generelt virker gameplayet meget finpoleret, og tilføjelsen af ”No Touch Dribbling” gør at du kan sætte en modstander af med en kropsfinte uden at du overhovedet rører bolden. Og det er her man for første gang virkelig mærker forskellen på Messi og en stor tung forsvarsspiller. Med det sagt har spillet så også stadig sine ridser i lakken. Dommeren er lidt for glad for at puste i fløjten når en duel udspiller sig i feltet, og det raffinerede pasningsspil synes ikke altid at lystre de afleveringer man havde tiltænkt.

FIFA 16

En meget lille opdatering af features

Tilføjelsen af Womens International Football er kærkomment om end begrænset i sin størrelse, men hvad kan FIFA ellers bryste sig af i dette års udgave? Career Mode der ikke har gennemgået en større forandring de seneste par år, leverer nu både Pre-season turneringer og spillertræning. Spillertræning lader dig sætte nogle øvelser op til spillerne, der potentielt kan styrke deres kompetencer og øge deres gennemsnitlige rating. Det hele føles dog en anelse overfladisk og ikke særlig idybdegående. Selvom du kan spille disse træningssessioner selv, så ender du nok bare med at ”simme” dem, for at se hurtige resultater.

Pre-season turneringerne er som navnet antyder en mulighed for at spille et par venskabskampe i tilfældige turneringer før en sæson starter. Hvis du vinder får du lidt ekstra kapital, som du kan bruge på transfermarkedet. Men igen er det ikke den mest spændende tilføjelse til spilserien.

FIFA 16

FIFA Ultimate team er stadig guld

Igen i år er det helt store trækplaster dog Ultimate Team. Mange af os husker nok tilbage til vore unge dage, hvor vi spinkede og sparrede for at kunne købe nok pakker til at udfylde vores VM, EM eller Champions League fodboldhæfter. Der er bare et eller andet magisk over at åbne en pakke kort og se et godt kort komme væltende ud. Den følelse fangede EA med FIFA Ultimate Team, og af samme grund har det opnået den høje popularitet, som det har i dag.

Og featuren er kun blevet bedre med tiden – hvis man ser bort fra EA’s indførte ”price-range” på spillere, der blev lavet for at undgå coin-trading. Et indgreb der gjorde mange vrede pga. At det pludselig var tæt på umuligt at tjene FIFA-coins, der er spillets valuta som skal bruges på at købe pakker og lave handler på transfermarkedet.

Heldigvis har EA slækket lidt på deres price-range, og spillerne har nu en langt bredere price-range, der gør det lettere at omsætte lidt mønter på spillere. Derudover har FUT fået en ny spilmode der hedder FUT Draft. Her kan du drafte højt rangerede spillere, som du kan bruge til at deltage i off- og online turneringer.

FIFA 16
Sammensæt dit drømmehold i FUT

Ny måde at spille FUT på

FUT Draft er virkelig underholdende måde at spille FUT på. Indgangsprisen ligger på 15000 coins, og ligeså snart du er inde, er du sikker på at få en form for præmien, uanset om du skulle ryge ud i første kamp. For at få den helt store præmie skal du vinde 4 kampe i streg. Holdet du spiller med udvælges fra starten af hvor du også sætter din formation. Spillerne er typisk de helt store stjerner, og på den måde kan man hurtigt komme til at spille med de rigtig gode spillere uden at skulle ligge en helt masse timer på indkøb og salg på transfermarkedet.

Spillerne du bruger i FUT Draft kan kun bruges i dette mode, og altså ikke være forstærkning på dit rigtige hold. De priser du vinder, kan dog være med til at forstærke din trup væsentligt, og EA har derfor formået at skabe ekstra underholdning i spillet, da adrenalinen virkelig kan komme op og køre når man ligger til at kunne vinde den helt store præmie. Præmierne består typisk af pakker af forskellige størrelse, og dem elsker vi jo alle sammen at åbne!

FIFA 16
Det nye FUT Draft gør dyrere spillere lettere tilgængelige

Føles lidt som en stor opdatering

FIFA 16 er uden tvivl den mest realistiske fodboldoplevelse du kan finde på markedet, og på mange måder også den bedste. EA formår stadig at fange en helt unik atmosfære på de store stadions, og soundtracket er som altid udvalgt med nøje omhu og spiller god varieret pop i menuerne imens du scouter spillere, sætter dit hold op eller køber spillere på transfermarkedet.

Ejer man allerede FIFA 15 kan det dog være svært at finde de overbevisende salgsargumenter, da mængden af nyt er skortet på i dette års version. Gameplayet har fået en gevaldig justering, kvinderne spiller nu også med og FUT Draft er også en lækker ny måde at spille FIFA på. Men det er stadig ikke nok til at overbevise mig om, at jeg skulle købe FIFA 16, da FIFA 15 stadig er et rigtig godt spil. Misforstå mig dog ikke, FIFA 16 er ekstremt godt og vil for mig stadig være det spil med flest spillede minutter i 2015-2016 sæsonen.

Levetid: 8/10
Grafik: 9/10
Gameplay: 8/10
Lyd: 9/10
Samlet score: 8/10

Vi glæder os: Over FUT Draft og de muligheder det giver for at spille med de store stjerner, samtidig med at man genfinder glæden ved at åbne pakker. Diversiteten ved at spille kvindefodbold frem for mandefodbold er ramt ret perfekt.

Vi keder os: Over at spillet føles mere som en stor opdatering til FIFA 15 end et nyt kapitel I serien. Der er ikke nok nyt på tapetet til at retfærdiggøre en investering for ejere af FIFA 15.

Vi kunne godt tænke os: At nogle nye tiltag blev smidt på banen, som kunne styrke eller udbygge nogen af de mange gode features spillet allerede har at byde på.

Anmelder: Simon Lauridsen